به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، محمد خوشچهره سهشنبه شب در جلسه پرسش و پاسخي در دفتر تبليغات خراسان رضوي افزود: سه نوع هدف سياسي امنيتي، اقتصادي رفاهي و ارزشي براي مديريت يك نظام بيان ميشود كه هر كدام تبيينكننده اين موضوع هستند كه آن نظام تا چه اندازه حركت داشته است.
وي با اشاره به اينكه در دوران جنگ اول و دوم جهاني اهداف كشورهاي درگير در جنگ سياسي امنيتي و يا در كشوري چون سوئيس هدف رفاهي اقتصادي بود، گفت: در دوران جنگ كسي توقع بهبودي و رفاه ندارد و اين امر در دنيا نيز طبيعيست و هيچ كشوري در خلال جنگ به دنبال ارتقاي سطح رفاهي نيست.
وي ادامه داد: اما برخي دوران جنگ تحميلي را زير سئوال برده و ميگويند ما تلاشي در راستاي پيشرفت كشور در آن زمان نداشتهايم و اين در حالي است كه كشور ما در آن دوران اهدافش سياسي امنيتي و تلاشش در اين راستا افتخارآميز بوده است، چون در آن دوران تبعيضها بسيار محدود بود.
وي با بيان اينكه بعد از پايان جنگ گستردگي شكافهاي طبقاتي به وجود آمد كه تا به امروز نيز نتوانستيم اين شكافها را برطرف كنيم، گفت: اين موضوع بايد آسيبشناسي شود.
خوشچهره با مقايسه روند پيشرفت و توسعه كشور در زمان رژيم شاهنشاهي با بعد پيروزي انقلاب اسلامي اظهار داشت: مسيري كه رژيم قبل حركت ميكرد، منحرف بود اما مسير بعد از انقلاب درست است كه البته سرعت ما در پيمودن مسير گاهي كم و در برخي موارد با حركتهاي مارپيچي همراه بوده كه بايد موانعي كه سبب سرعت كم و اين پيچها شده است آسيبشناسي شوند.
وي با اشاره به فعاليتهاي زيرساختي كه در قبل و بعد از پيروزي انقلاب صورت گرفت نيز گفت: اين زيرساختها در صورتي داراي ارزش است كه در راستاي منافع ملي باشد، در صورتي كه در قبل از انقلاب اين زيرساختها در راستاي سلطه قدرتهاي بيگانه انجام ميشد.
وي با بيان اينكه مهمترين نكته در زيرساختها جهتگيري آنهاست، عنوان كرد: بعد از انقلاب جهتگيري پروژههاي عمراني نيز در راستاي منافع ملي بوده است.
اين اقتصاددان در ادامه در پاسخ به پرسشي پيرامون دستاوردهاي دولت نهم گفت: تلاشي كه دولت نهم براي رفع فقر و نابساماني انجام داد، ارزشمند است اما اين امر نتوانست خود را نشان دهد و در مجموع توجه اين دولت به گروه هدف ارزشمند است.
وي عنوان كرد: دولت نهم سبب شد فضايي را كه به سمت فساد اقتصادي ميرفت تا قبح فساد ريخته شود، كاهش يابد و به توزيع ثروت توجه شد كه اين موضوع نيز ارزشمند است.
وي در ادامه با بيان اينكه در هر سه دولت سازندگي، اصلاحات و عدالت اشكالاتي وجود داشته است، اظهار داشت: در دولت سازندگي به زيرساختها توجه عمده شده و اولويت با درآمدزايي بود، در حالي كه اين امر 50 درصد توسعه را شامل ميشود و 50 درصد ديگرش شرط توزيع است، زيرا اگر همه مردم منتفع نشوند، شكاف طبقاتي به وجود ميآيد كه ما بعد از جنگ با اين شكاف مواجه شديم.
نماينده پيشين مجلس در ارتباط با دولت اصلاحات نيز خاطرنشان كرد: در اين دولت بحث پيشرفت و توسعه در بعد سياسي نام برده شد، در حالي كه واژه پيشرفت پيچيده و چندبعدي است و نميشود روي يك بعد آن كار كرد و اين امر سبب مشكلاتي در توسعه ميشود.
وي با پرداختن به دستاوردهاي دولت نهم نيز گفت: توزيع ثروت در دستور كار اين دولت قرار گرفت تا شكاف طبقاتي را كم كند كه كاري ارزشيست، اما بايد توجه داشته باشيم كه توزيع عادلانه ثروت بايد همراه با استمرار رشد اقتصادي باشد و هرگونه كاستي دراين زمينه ما را دچار انحراف ميكند.
وي با بيان اينكه بايد در كنار توزيع عادلانه ثروت موانع سر راه اشتغال، كشاورزي، صنايع و … را رفع كنيم، افزود: به عنوان مثال اگر فقط براي فرد بيكار به دادن وام اشتغال اكتفا كنيم و فرد نتواند با آن اشتغالزايي داشته باشد، در آن صورت يك بيكار بدهكار خواهيم داشت كه علاوه بر گرفتاري بيكاري مشكل ناتواني باز پرداخت اقساط را نيز دارد.
وي با اشاره به سخن برخي افراد كه ميگويند اسلام امروزه براي مديريت در راستاي پيشرفت كشور نباشد، گفت: برخي از اين اختلالات به دليل توطئه و شيطنتهاي دولتهاي سلطه و يا محدودنگريهاست و نشان ميدهد هر جا اختلال وجود دارد، در مجموع به دليل عدم عمل به اسلام است.
خوشچهره عنوان كرد: در اسلام به نكاتي در ارتباط با مديريت اشاره شده كه علوم روز دنيا تازه به آن رسيدهاند.
وي با بيان اينكه خداوند در قرآن كريم امر ميفرمايد امانت را به اهلش بسپاريد، گفت: به فرموده حضرت علي(ع) «مسئوليت امانت است» پس در نتيجه وزارت، پرستاري، رانندگي و … هركدام امانتهايي در دست ما هستند.
وي با اشاره به اينكه در قرآن و روايات ما به موضوع عقل و خرد در مديريت توجه شده است، گفت: اگر بسياري افراد سلايق خود را كه از كارشناسي عميقي برخوردار نيست، در مديرتشان دخالت نداده و يا براي مقابله با رقبا تصميمگيري نكنند، به طور كلي در مباني كشور حتي امور اقتصادي انحراف پيدا نخواهيم كرد.
اين استاد اقتصاد در پايان گفت: اسلام براي اداره كشور جواب دارد و اگر مشكلي پيش آمد، به دليل عدم عمل به آن است.
وي با اشاره به اينكه در دوران جنگ اول و دوم جهاني اهداف كشورهاي درگير در جنگ سياسي امنيتي و يا در كشوري چون سوئيس هدف رفاهي اقتصادي بود، گفت: در دوران جنگ كسي توقع بهبودي و رفاه ندارد و اين امر در دنيا نيز طبيعيست و هيچ كشوري در خلال جنگ به دنبال ارتقاي سطح رفاهي نيست.
وي ادامه داد: اما برخي دوران جنگ تحميلي را زير سئوال برده و ميگويند ما تلاشي در راستاي پيشرفت كشور در آن زمان نداشتهايم و اين در حالي است كه كشور ما در آن دوران اهدافش سياسي امنيتي و تلاشش در اين راستا افتخارآميز بوده است، چون در آن دوران تبعيضها بسيار محدود بود.
وي با بيان اينكه بعد از پايان جنگ گستردگي شكافهاي طبقاتي به وجود آمد كه تا به امروز نيز نتوانستيم اين شكافها را برطرف كنيم، گفت: اين موضوع بايد آسيبشناسي شود.
خوشچهره با مقايسه روند پيشرفت و توسعه كشور در زمان رژيم شاهنشاهي با بعد پيروزي انقلاب اسلامي اظهار داشت: مسيري كه رژيم قبل حركت ميكرد، منحرف بود اما مسير بعد از انقلاب درست است كه البته سرعت ما در پيمودن مسير گاهي كم و در برخي موارد با حركتهاي مارپيچي همراه بوده كه بايد موانعي كه سبب سرعت كم و اين پيچها شده است آسيبشناسي شوند.
وي با اشاره به فعاليتهاي زيرساختي كه در قبل و بعد از پيروزي انقلاب صورت گرفت نيز گفت: اين زيرساختها در صورتي داراي ارزش است كه در راستاي منافع ملي باشد، در صورتي كه در قبل از انقلاب اين زيرساختها در راستاي سلطه قدرتهاي بيگانه انجام ميشد.
وي با بيان اينكه مهمترين نكته در زيرساختها جهتگيري آنهاست، عنوان كرد: بعد از انقلاب جهتگيري پروژههاي عمراني نيز در راستاي منافع ملي بوده است.
اين اقتصاددان در ادامه در پاسخ به پرسشي پيرامون دستاوردهاي دولت نهم گفت: تلاشي كه دولت نهم براي رفع فقر و نابساماني انجام داد، ارزشمند است اما اين امر نتوانست خود را نشان دهد و در مجموع توجه اين دولت به گروه هدف ارزشمند است.
وي عنوان كرد: دولت نهم سبب شد فضايي را كه به سمت فساد اقتصادي ميرفت تا قبح فساد ريخته شود، كاهش يابد و به توزيع ثروت توجه شد كه اين موضوع نيز ارزشمند است.
وي در ادامه با بيان اينكه در هر سه دولت سازندگي، اصلاحات و عدالت اشكالاتي وجود داشته است، اظهار داشت: در دولت سازندگي به زيرساختها توجه عمده شده و اولويت با درآمدزايي بود، در حالي كه اين امر 50 درصد توسعه را شامل ميشود و 50 درصد ديگرش شرط توزيع است، زيرا اگر همه مردم منتفع نشوند، شكاف طبقاتي به وجود ميآيد كه ما بعد از جنگ با اين شكاف مواجه شديم.
نماينده پيشين مجلس در ارتباط با دولت اصلاحات نيز خاطرنشان كرد: در اين دولت بحث پيشرفت و توسعه در بعد سياسي نام برده شد، در حالي كه واژه پيشرفت پيچيده و چندبعدي است و نميشود روي يك بعد آن كار كرد و اين امر سبب مشكلاتي در توسعه ميشود.
وي با پرداختن به دستاوردهاي دولت نهم نيز گفت: توزيع ثروت در دستور كار اين دولت قرار گرفت تا شكاف طبقاتي را كم كند كه كاري ارزشيست، اما بايد توجه داشته باشيم كه توزيع عادلانه ثروت بايد همراه با استمرار رشد اقتصادي باشد و هرگونه كاستي دراين زمينه ما را دچار انحراف ميكند.
وي با بيان اينكه بايد در كنار توزيع عادلانه ثروت موانع سر راه اشتغال، كشاورزي، صنايع و … را رفع كنيم، افزود: به عنوان مثال اگر فقط براي فرد بيكار به دادن وام اشتغال اكتفا كنيم و فرد نتواند با آن اشتغالزايي داشته باشد، در آن صورت يك بيكار بدهكار خواهيم داشت كه علاوه بر گرفتاري بيكاري مشكل ناتواني باز پرداخت اقساط را نيز دارد.
وي با اشاره به سخن برخي افراد كه ميگويند اسلام امروزه براي مديريت در راستاي پيشرفت كشور نباشد، گفت: برخي از اين اختلالات به دليل توطئه و شيطنتهاي دولتهاي سلطه و يا محدودنگريهاست و نشان ميدهد هر جا اختلال وجود دارد، در مجموع به دليل عدم عمل به اسلام است.
خوشچهره عنوان كرد: در اسلام به نكاتي در ارتباط با مديريت اشاره شده كه علوم روز دنيا تازه به آن رسيدهاند.
وي با بيان اينكه خداوند در قرآن كريم امر ميفرمايد امانت را به اهلش بسپاريد، گفت: به فرموده حضرت علي(ع) «مسئوليت امانت است» پس در نتيجه وزارت، پرستاري، رانندگي و … هركدام امانتهايي در دست ما هستند.
وي با اشاره به اينكه در قرآن و روايات ما به موضوع عقل و خرد در مديريت توجه شده است، گفت: اگر بسياري افراد سلايق خود را كه از كارشناسي عميقي برخوردار نيست، در مديرتشان دخالت نداده و يا براي مقابله با رقبا تصميمگيري نكنند، به طور كلي در مباني كشور حتي امور اقتصادي انحراف پيدا نخواهيم كرد.
اين استاد اقتصاد در پايان گفت: اسلام براي اداره كشور جواب دارد و اگر مشكلي پيش آمد، به دليل عدم عمل به آن است.