خبرگزاري فارس: در آستانه روز جهانى قدس، مقاله حاضر ضمن تاكيد بر وحدت و گزارشى از وضعيت كنونى مساله فلسطين بر اين نكته اساسى پاى مىفشرد كه يهوديان مهاجرى كه به سرزمينهاى فلسطينى مهاجرت و خانه و كاشانه ملت فلسطين را غصب كردهاند به لحاظ حقوقى و قانونى و رسمى، از جمله نظاميان رژيم صهيونيستى محسوب مىشوند. |
![]() |
به گزارش خبرگزاري فارس، براى توضيح بهتر اين مفهوم در مقاله حاضر به اختصار مفهوم “دولت پادگان” كه نوع نظام حكومتى رژيم نامشروع اشغالگر قدس است توضيح داده شده است.
در آستانه روز جهانى قدس و آخرين جمعه از ماه مبارك رمضان، پرداختن به مساله فلسطين و بيان نكاتى از اين حادثه غمانگيز جهان اسلام هم ضرورى و هم مشكل است. روز جهانى قدس در حالى فرا رسيده است كه ملت مظلوم و مستضعف فلسطين امسال در شرايطى سخت و طاقت فرسا در حال مقاومت در برابر فشار صهيونيستها هستند و كرانه باخترى و به خصوص نوار غزه فشار مضاعفى را از سوى اشغالگران قدس تحمل مىكنند. به همين مناسبت شايسته است كه نكاتى را مورد توجه قرار داد و به اختصار به هر يك از اين نكات پرداخت:
1. وضعيت كنونى
برخلاف تصور عدهاى كه شدت وخامت اوضاع در فلسطين اشغالى و همكارىهاى جنبش فتح با رژيم صهيونيستى را دليلى بر عقبگرد در آرمان فلسطين مىدانند، به نظر مىرسد كه در يك تحليل درست بايد گفت كه شديد شدن مبارزه ميان جنبشهاى فلسطينى مقاوم و رژيم اشغالگر قدس نشان دهنده آن است كه آرمان آزاد سازى قدس نه تنها عقبگرد نكرده است بلكه پيشرفت نيز كرده است. هنگامى كه مشاهده مىكنيم رژيم اشغالگر قدس تمام توان خود را براى محاصره مردم در فلسطين اشغالى به كار مىگيرد و با تمام نيرو به مبارزه با ملت فلسطين برمىخيزد اين امر حكايت از پيشرفت در آرمان فلسطين دارد، چرا كه نشان مىدهد نيروهاى مبارزى از ميان ملت فلسطين بر سر آرمان آزادسازى قدس شريف ايستادهاند و دشمن صهيونيستى را به جايى رساندهاند كه راهى جز نشان دادن چهره حقيقى خود ندارد. از سوى ديگر مگر ما براى آزادكردن قدس شريف به دنبال راهى جز مبارزه با رژيم صهيونيستى هستيم؟ پس اوج گرفتن جنايات اين رژيم عليه ملت فلسطين نشان دهنده آن است كه اسرائيل با مقاومت مردمى ملت فلسطين مواجه است.
از سوى ديگر سازشكارى برخى از سران خيانتكار هنگامى كه تودههاى مردمىدر راه هدف و آرمان خود شجاعانه ايستادهاند نه تنها ضررى در نهايت به اين آرمان نمىرساند بلكه باعث خالصانه شدن مبارزان و از ميان رفتن تلاشهاى منافقانه مىگردد. اين امر هرچند در ظاهر يك ضربه به هدف اصلى محسوب مىشود ولىدر حقيقت نوعى پاك شدن و خالص شدن جبهه حق است كه براى پيروزىنهايى يك ضرورت است.
2. ضرورت وحدت
نكته دومى كه بايد به آن پرداخت اين است كه آزادسازى قدس شريف نيازمند وحدت جهان اسلام و حركت جمعى همه مسلمانان است. اصولا روز قدس به ابتكار امام راحل عظيم الشان ملت ايران براى همين منظور تعبيه شد. امام راحل روز قدس را با همين نگاه ايجاد كردند كه علاوه بر آن كه نمادى براى يادآورى مساله مهم قدس شريف و اشغال شده بودن آن باشد، نوعى حركت هماهنگ و مشترك ميان همه ملتها و كشورهاى اسلامى را نيز ايجاد و زمينهسازى كند. بنابراين در نداى وحدت در روز قدس بايد فلسطين و آرمان آزادسازى قدس شريف محور وحدت قرار گيرد و جهان اسلام (نه تنها گروههاىفلسطينى و مبارز) با تمام توان خود بر يك محور واحد گرد آيند و اميد است كه خداى متعال به واسطه اين وحدت و هماهنگى باعث نجات اين پاره تن اسلام از دست دشمن صهيونيستى گردد.
3. نكتهاى در باب يهوديان مهاجر
نكته مهم ديگرى كه بايد به آن اشاره كرد اين است كه برخى از ناآگاهان از وضعيت يهوديان مهاجرى كه از كشورهاى ديگر به فلسطين مهاجرت مىكنند بىاطلاع هستند و تصور مىكنند كه اين يهوديان چون فريب رژيم صهيونيستى را خوردهاند پس در جنايات اين رژيم شريك نيستند. حال آن كه وضعيت به كلى متفاوت است.
در تقسيمات انواع دولتها در جهان، رژيم اشغالگر قدس كه يك موجوديت جعلى و ساختگى و نامشروع است نوعى خاص از نظامات حكومتى را ايجاد كرده است كه به آن “دولت پادگان” گفته مىشود. در اين نوع از نظام حكومتى هر شهروند يك نظامى محسوب مىشود و آموزش نظامى خاص خود را مىبيند در دسته و تيپ نظامى خاصى دسته بندى مىشود و مسلح به انواع سلاحهاست و در طول سال ضمن افزايش و تجديد آموزشهايش در عملياتها و فعاليتهاى نظامى نيز مشاركت دارد.
اكنون در رژيم صهيونيستى وضعيت اين گونه است. يعنى هريك از يهوديان مهاجر غيرقانونى كه به فلسطين مهاجرت كرده است و سرزمين مردم اين كشور را غصب نموده و خانه و كاشانه آنها را ظالمانه تصرف كرده است در عمل يك نظامى واقعى هم محسوب مىشود چرا كه عضو ارتش رژيم صهيونيستى است و در سال چند روزى را آموزش نظامى مىبيند و اسلحه در اختيار دارد و در مواقع خاصى در سال نيز به خدمت فراخوانده مىشود تا عليه نيروها و ملت فلسطين دست به اقدام نظامى يا شبه نظامى بزند. از اين روست كه نام نظام حكومتى اين رژيم نامشروع را “دولت پادگان” گذاشتهاند. بنابراين يهوديان مهاجر هرچند كه از سوى رژيم صهيونيستى فريب خورده باشند اما اين چيزى از دشمنى آنها با ملت فلسطين و جنايتكار بودن آنها در حق مردم و صاحبان اصلى سرزمين فلسطين نمىكاهد. بايد توجه شود كه اين يك نكته صورى و ظاهرى نيست. اصولا شهرك نشينان صهيونيست از جمله گروههاى نظامى فعال رژيم صهيونيستى محسوب مىشوند كه به صورت دورهاى عملياتهاى نظامى عليه مردم فلسطين انجام مىدهند. بنابراين نبايد تصور كرد كه به صرف گولخورده بودن اين جانيان و آدمكشان، چيزى از جنايتكار بودن و دشمنى آنها كاسته مىشود.
4. روز قدس، روز احياى اسلام
در نهايت ذكر اين نكته لازم و ضرورى به نظر مىرسد كه روز قدس فرصتى است براى احياى اسلام و آن هم از طريق وحدت مسلمانان براى رسيدن به يك هدف واحد صورت مىگيرد. روز قدس را فقط نبايد راهى براى آزاد سازى قدس شريف دانست، روز قدس راهى براى احياىعظمت اسلام و كنار هم آوردن مسلمانان براى نجات اسلام از وضعيت كنونى آن است كه به آن گرفتار شده است. روز قدس چنين ظرفيت عظيمى دارد. اميد است كه آن را قدر بدانيم و فرصت آن را مغتنم بشماريم.