
نشست “امیرکبیر و امرای صغیر ” بعدازظهر دیروز یکشنبه از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و کانون اندیشه جوان با حضور عباس سلیمینمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران و مصطفی کواکبیان نماینده مجلس شورای اسلامی در تالار آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
* کواکبیان: امیرکبیر و اصلاحات او
کواکبیان در ابتدای این نشست با بیان اینکه پیامبران بزرگترین اصلاحطلبان تاریخ هستند، اظهار داشت: میرزا تقیخان امیرکبیر نیز یکی از مردان بزرگ تاریخ است که در تاریخ ایران ظهور و بروز داشته است.وی به 5 اقدام اصلاحی امیرکبیر اشاره کرد و افزود: میرزا تقیخان امیرکبیر بزرگترین اقدامات را در مسائل اداری، اقتصادی، فرهنگی، ضداستعماری و همچنین ضداستبدادی در دوران خود انجام داد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میرزا تقیخان امیرکبیر پیش از صدرات، روزنامهنگار بوده است، گفت: از اقدامات فرهنگی وی میتوان به راهاندازی روزنامه وقایعاتفاقیه اشاره کرد که اقدامی در جهت توسعه فرهنگ روزنامهخوانی و اطلاعرسانی بود، از سوی دیگر در همان زمان با تاسیس دارالفنون اقدام موثری در زمینه توسعه علوم جدیده در کشور انجام داد.کواکبیان با بیان اینکه اصلاحات باید از فرهنگ شروع شود، خاطرنشان کرد: اگر تحولات فرهنگی جدی گرفته نشود اصلاحات به سامان نمیرسد.
وی همچنین ادامه داد: امیرکبیر در خصوص اصلاحات دستگاه دولتی و سیستم اداری هم اقدامات مفیدی انجام داد و دست بسیاری از عناصر ناشایست که با ارتباط و خویشاوندسالاری به جایگاهی رسیده بودند را کوتاه کرد که در نهایت همین افراد علیه او توطئه کردند. دبیرکل حزب مردمسالاری در خصوص اصلاحات اقتصادی امیرکبیر نیز تصریح کرد: میرزا تقیخان امیرکبیر توجه ویژهای به تولید ملی داشت و حتی دستور داد که لباس نیروهای نظامی نیز از تولیدات داخلی تامین شود.
کواکبیان در ادامه سخنان خود به روند ضداستبدادی امیرکبیر اشاره کرد و گفت: امیرکبیر در این زمینه هم پیشتاز بود و اجازه نداد تا والیان سراسر کشور در شرایط نابسامان اقتصادی کشور، به مردم زور بگویند و به همین دلیل بود که در آن مقطع زمانی مردم عزت ویژهای داشتند.
وی با بیان اینکه میرزا تقیخان امیرکبیر در همان دوران صدرات خود با خارجیهای نیز به خوبی مقابله کرد، اظهار داشت: نقش پررنگ امیرکبیر در ماجرای سفر به روسیه نشان از شناخت وی از دیپلماسی کشور در آن زمان داشت که همین مسئله موجب پیشرفت وی شد و در ادامه نیز با توجه به شناختی که از فتنههای آن زمان انگلیس داشت، در مقابل نفوذ آنها ایستادگی کرد که در نهایت همین موضوع به قتل وی انجامید.
* سلیمینمین: امیرکبیر قربانی زیادهخواهی خواص زمان خود
سلیمینمین در ادامه این نشست با بیان اینکه امیرکبیر قربانی زیادهخواهی خواص زمان خود بود، اظهار داشت: خواص آن دوران با زیادهخواهی، برای خود مزیتهایی ایجاد کرده بودند که امیرکبیر در مقابل این امتیازها ایستاد و کشور را به مسیر قانونمندی باز گرداند.
وی دومین جریان مقابل امیرکبیر را سلطهگران آن زمان خواند و افزود: سلطهگران در آن زمان از طریق ایجاد فساد درصدد محکمکردن جای پای خود در کشور بودند.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه جامعه ایرانی جامعهای سالم است، گفت: با ورود استعمار به تدریج شاهد فساد برخی مدیران بودیم که در این مفسدهها ردپای دشمنان مشاهده میشد، اما امیرکبیر در مقابل آن ایستاد و در نهایت همین موارد امیرکبیر را به قربانگاه برد.
سلیمینمین در ادامه سخنان خود با اشاره به انتشار کتابی با عنوان “قبله عالم ” در سالهای گذشته یادآور شد: این کتاب توسط “عباس امانت ” که فردی بهایی است نوشته شد که این فرد به لحاظ تاریخی یک خصومت دیرینه با امیرکبیر دارد، چون امیرکبیر جریان بهائیت را که بیگانگان برای ایجاد تفرقه در کشور راهاندازی کرده بودند به خوبی شناخت و در صدد مقابله با آن برآمد.
وی با بیان اینکه تدوین کتابی از سوی عباس امانت علیه امیرکبیر، نکتهای قابل پذیرش است، تصریح کرد: این موضوع کاملاً قابل درک است اما آن چیزی که ابهامات این مسئله را زیاد میکند، چاپ مکرر مقالاتی در حمایت از این کتاب و نویسنده آن در برخی از نشریات اصلاحطلب است.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه میزان این مقالات در نشریات اصلاحطلب کاملاً مشخص است، خاطرنشان کرد: سوال این است که آیا درست است که برای خوشایند دولتهای غربی به خصوص انگلیس و تطهیر چهره غرب در صدد خدشه به چهرههای ارزنده تاریخی کشور باشیم؟ برای کسب پشتیبانی این دولتها تا کجا میخواهیم با دولت انگلیس همراهی کنیم؟
سلمیینمین در ادامه سخنان خود اظهار داشت: امروز برای ارزیابی چهرههای تاریخی کشور که علیه عوامل بیگانه ایستادگی کردند، میتوانیم به افرادی مانند امیرکبیر رجوع کنیم و به همین دلیل باید جایگاه آنها را پاس بداریم که به مقابله با بیگانگانی که قصد تعدی و ترویج عدم سلامت در جامعه را داشتند، ایستادگی کردند.
وی در پایان این بخش از سخنان خود یادآور شد: البته بنده آقای کواکبیان را در این دسته از اصلاحطلبان که به آنها اشاره کردم، نمیدانم و کاملاً مشخص است که کدام نشریات با عنوان اصلاحطلبی علیه امیرکبیر مطلب منتشر کردهاند که در واقع نمیتوان به آنها عنوان اصلاحطلب اطلاق کرد.
* کواکبیان: اصلاحات با وابستگی به بیگانگان به سامان نمیرسد
در ادامه این نشست مصطفی کواکبیان با اشاره به سخنان سلیمینمین در خصوص کتاب “عباس امانت ” اظهار داشت: اینکه “عباس امانت ” چنین کتابی را نوشته است چه ارتباطی با اصلاح طلبان دارد و چرا اصلاح طلبان باید در مورد آن مطلب بنویسند.
وی به اقدامات فرهنگی امیرکبیر در دوران صدرات اشاره کرد و افزود: امیرکبیر علاوه بر مقابله با جریان انحرافی بهائیت در کشور با برخی خرافهگراییها و ترویج موارد انحرافی در دین مانند قمهزنی و برخی مداحیها نیز مقابله کرد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه بنده امیرکبیر را از کتابی که هاشمیرفسنجانی در مورد وی نوشته است شناختم، خاطرنشان کرد: معتقدم اگر میخواهیم در این مورد صحبت کنیم باید به این کتاب اشاره کنیم، ولی در هر صورت دفاعی از کتاب “قبله عالم ” که آقای سلیمینمین به آن اشاره میکنند، ندارم و آن را در جرگه اصلاحطلبی نمیدانم.
کواکبیان با بیان اینکه اقدامات ضداستعماری امیرکبیر نیز تحت تاثیر فعالیتهای ضداستبدادی وی قرار داشت، یادآور شد: همین استبدادستیزی در نهایت منجر به قتل امیرکبیر شد که با اقدامات مهدعلیا که از وی کینه دیرینه داشته انجام شد.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اقدامات امیرکبیر در بحث دیپلماسی برای ساماندهی سیاست خارجی و استقلال کشور انجام شد، تصریح کرد: قطعا اصلاحات برای به سامان رسیدن نمیتواند به بیگانگان و اجانب وابستگی داشته باشد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه البته در کشته شدن امیرکبیر سند معتبری مبنی بر نقش بیگانگان وجود ندارد، اظهار داشت: در این میان عدهای به خاطر به خطر افتادن قدرت خود علیه امیرکبیر توطئه کردند و یقینا در بین اصلاحطلبان که در درون نظام فعالیت میکنند امیرکبیر به عنوان یکی از بزرگترین اصلاحطلبان شناخته میشود و نه آنهایی که بیرون از نظام هستند و ما نیز آنها را اصلا اصلاحطلب نمیدانیم.
* سلیمینمین: قتل امیرکبیر به دلیل حساسیت وی درباره ورود بیگانگان بود.
سلیمینمین در ادامه این نشست با اشاره به بخشی از سخنان کواکبیان در خصوص نقش استبداد در قتل امیرکبیر اظهار داشت: آقای کواکبیان به تدریج نقش استعمار را در قتل امیر کبیر در سخنان خود کمرنگ کرد و در مقابل به پررنگ کردن نقش استبداد پرداخت.
وی با بیان اینکه بررسی زندگی امیرکبیر نشان از حساسیت ویژه وی نسبت به ورود بیگانگان به کشور دارد، افزود: آنچه که با زیادهخواهی داخلی در نهایت منجر به قتل امیر کبیر شد، مورد حمایت بیگانگان بوده است.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران گفت: امیرکبیر به محض اینکه احساس کرد دشمن میخواهد پایگاه اعتقادی مردم را هدف قرار دهد در مقابل آن ایستاد، ولی اکنون شاهدیم که برخی نشریات اصلاحطلب از کتاب “عباس امانت ” که علیه امیرکبیر منتشر شده است، دفاع میکنند و در مقابل نقدهای موجود به آن واکنش نشان میدهند.
سلیمینمین با بیان اینکه اگر آقای کواکبیان قبول دارد که برخی از رسانهها تحت نام اصلاحطلبی، آن کاری را میکنند که بیگانه میپسندد، بسیار خوب است، اضافه کرد: خوب است که آقای کواکبیان نیز در روزنامه خود به این موارد انحرافی اشاره و با آن مقابله کند تا جریان سیاسی مقابل اصلاحطلبان نتواند با استفاده از این موارد کل جریان اصلاحات را زیر سئوال ببرد.
وی با بیان اینکه امیرکبیر متعلق به تمام آحاد جامعه است، اظهار داشت: ملت آگاه ایران که از وزنههای شاخص که در مسیر سعادت و کمال با بیگانگان و زیادهخواهان داخلی مقابل کردند، دفاع خواهد کرد.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با تاکید بر اینکه باید با برخی که با عنوان اصلاحات با اهداف مردمی مقابله میکنند برخورد کرد، یادآور شد: باید فارغ از تعلقات حزبی و سیاسی و منصفانه در این خصوص اقدام کرد تا این اصول را پاس بداریم و نهایتا نیز همین تذکرها میتواند فضای سیاسی کشور را مناسب کند و نیروهای تندرو را کنار بگذارد.
سلیمینمین در پایان این بخش از سخنان خود گفت: در مسائل اخیر نیز اگر برخی از این شیوهها را عملی میکردیم، میتوانستیم بسیار منصفانهتر و دقیقتر نتیجه بگیریم.
* کواکبیان: خدا را شکر که انقلاب اسلامی ما را از قیمومیت سفارتخانهها نجات داد
در ادامه این نشست مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که باید مرزبندی خود را تفکیک کرده و مرزهای خود را مشخص کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خدا را شکرگزار که انقلاب اسلامی نصیب ما شد تا از قیمومیت سفارتخانهها نجات پیدا کنیم، یادآور شد: تمام سفارت خانهها در زمانهای قبل از انقلاب تا اعماق وجود در دربارها بودند.
کواکبیان در ادامه در خصوص بررسی ابعاد شخصیت امیرکبیر گفت: در ضدیت وی با استکبار تردیدی نیست اما نمی توان اسناد تاریخی ارائه کرد که قدرت های استکباری نقشه قتل امیر کبیر را کشیدند.
نماینده مردم سمنان در خانه ملت در پایان سخنان خود در این بخش یادآور شد: بایستی نسبت به اجانب حساسیت داشته باشیم و به دنبال منافع ملی برویم.
* سلیمینمین: در اصلاح باید از جناح خود شروع کنیم / مدافعان منتظری به امام ظلم کردند
در ادامه این نشست عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه اگر همه نیروهای سیاسی در جناح خود خط انصاف را در پیش بگیرند، اصلاح جامعه تصحیح خواهد شد، گفت: هر نیرویی که متعلق به یک جریان سیاسی است به راحتی میتواند سخن خود را به افراد حاضر در جناح خود منتقل و آنها را برای قرار گرفتن در مسیر انصاف دعوت کند.
وی خطاب به کواکبیان گفت: در خواست بنده از آقای کواکبیان این است که این اقدام را در جناح سیاسی خود انجام دهد زیرا زمانی میتوانیم در جامعه خود تاثیر گذار باشیم که هر کس در دایره خود تاثیر گذار باشد.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران افزود: مطمئنا دوستان شما، از شما حرف شنوی خواهد داشت البته ممکن است بگویید که رقیب در مقابل اظهار نظر شما موضع گیری دارد اما میتوانید در صورت رخ دادن خطا از دوستانتان به آنها تذکر دهید.
سلیمی نمین با تاکید بر اینکه انسان باید نقد پذیر بوده و نقد را از جانب هر کسی بپذیرد تصریح کرد: اگر قصد داریم خودمان را اصلاح کنیم باید انتقاد را از هر کس بپذیریم و آن قسمت از انتقاد درست را مد نظر قرار داده و در اصلاح خود بکوشیم.
وی با ابراز تاسف از اینکه این اقدامات در فضای سیاسی امروز کشور رعایت نمیشود، خاطرنشان کرد: دانشجوی حاضر در مناظره، به مناظره گوش فرا نمیدهد و قبل از برگزاری آن دسته بندی خود را انتخاب کرده و گارد گرفته است و این مطلوب محیطی برای تعقل نیست.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران افزود: در ارتباط با اصلاح بایستی بیشتر از آنکه به رقیب بپردازیم به جناح داخلی خود توجه کنیم حتی اگر انتقاد از عملکرد آنها باعث شود دیگر امکاناتی را به ما ندهند.
سلیمی نمین با ابراز تاسف نسبت به اینکه در طول 30 سال گذشته نیروهای تندرو میدان دار بودند، اظهار داشت:به دلیل میدان داری عناصر تندرو که تعقل را در دستور کار خود قرار نمیدادند هزینه رقابتهای سیاسی افزایش پیدا کرد.
وی با اشاره به اینکه هر دو جناح سیاسی جریاناتی هستند که نمیخواهند اندیشه و تفکر بروز بیرونی پیدا کند، تصریح کرد: این عناصر تندرو و جو ساز هستند و گاهی نیز عناصر عاقل را به دنبال خود میکشانند.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران اضافه کرد: در تاریخ 30 ساله بعد از انقلاب این نیروهای تندرو در فضای سیاسی حضور داشتند، به طوری که باعث میشد افرادی که در خفا انتقاداتی را مطرح میکنند، جرات پیدا نمیکردند که انتقادات خود را علنی کنند.
سلیمی نمین در این بخش به قسمتهای از انتقادات خود نسبت به جریان اصولگرایان اشاره کرد و گفت: زمانی که احمدی نژاد در سالهای اول ریاست جمهوری خود در شبکه 2 سیما حاضر شد و موضعی در مورد اسرائیل گرفت، بنده اعلام کردم که این سخن وی دیپلماتیک نیست.
وی با تاکید مجدد بر اینکه بایستی در عرصه سیاسی انصاف داشت، تاکید کرد: بایستی مصالح جامعه را مورد توجه قرار دهیم و اگر این اقدام را در پیش میگرفتیم مطمئنا به نتایج مطلوب تری دست پیدا میکردیم.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران در ادامه در خصوص مرحوم منتظری گفت: کسانی که از منتظری دفاع کردند در خصوص برخورد امام با وی به امام ظلم کردند و بیان کردند که چون منتظری انتقادی در دفاع از حقوق اساسی ملت میکرد، امام وی را از قائم مقامی عزل کرد اما بدین گونه نبود زیرا اختلاف امام با منتظری به دلیل 27 قتلی بود که مهدی هاشمی انجام میداد.
سلیمی نمین یادآور شد: مهدی هاشمی که مدیریت بیت منتظری را بر عهده داشت 27 قتل انجام داد و اختلاف امام (ره) و آیت الله منتظری از اینجا آغاز شد زیرا امام راحل میگفت که باید هاشمی را محاکمه کرد و منتظری مانع محاکمه مهدی هاشمی میشد که این سخنان سلیمی نمین واکنش یکی از دانشجویان را در پی داشت.
موضع گیری این دانشجو باعث شد تا سلیمی نمین وی را برای ارائه سخنان خود به پشت تریبون دعوت کند و این دانشجو طی سخنانی مباحث خود را مطرح کرد و خطاب به سلیمی نمین گفت که اگر شما ادعایی را مطرح میکنید باید نمایندهای نیز از جانب آیت الله منتظری در جلسه حاضر باشد.
سلیمی نمین خطاب به این دانشجو گفت: به نظر شما آقای منتظری به دلیل انتقاد اساسی از قائم مقامی کنار رفت و یا به دلیل درگیری با امام راحل به خاطر 27 قتل مهدی هاشمی؟
مدیر دفتر مطالعات تدوین و تاریخ معاصر ایران افزود: آیت الله منتظری در زمان امام (ره) در خصوص مسئلهای با یکدیگر اصطکاک پیدا کردند و همین مسئله باعث عزل منتظری شد و اگر منتظری از حقوق اساسی ملت دفاع کرد پس چرا امام وی را عزل کرد، یعنی امام ضد حقوق مردم بود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: شما میتوانید نامه کروبی را جستجو کنید و ببینید که 27 قتل را چه کسی بیان کرد. البته بعد از اعترافات مهدی هاشمی جنازهها با توجه به اعترافات وی پیدا شد و نشان داد که مهدی هاشمی قتلهای متعددی انجام داده است.
سلیمی نمین خطاب به این دانشجو گفت: چون یک جریان سیاسی از آیت الله منتظری دفاع میکند نباید به صورت کلیشهای از وی دفاع کنید.
مدیر دفتر مطالعات تدوین و تاریخ معاصر ایران همچنین یادآور شد: به هر حال مهدی هاشمی قتلهایی را انجام داده بود و این مسئله در خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی نیز آمد که میتوانید به آن مراجعه کنید.
* کواکبیان: الان نباید بحث آقای منتظری را مطرح کنیم / گنجی را قبول ندارم و او را اصلاحطلب نمیدانم
در ادامه این نشست کواکبیان اظهار داشت: بزرگترین غلط این این است که بحث منتظری را در اینجا مطرح کنیم.وی ادامه داد: چرا باید بعد از چهلم آیت الله منتظری این بحثها مطرح شود و این خود انحراف به شمار میرود.
نماینده مردم سمنان در خانه ملت با بیان اینکه اگر کشور در شرایط فعلی نبود میتوانستیم به اینگونه مسائل بپردازیم، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی مطلوب نیست که این مسائل را مطرح کرد و البته باید گفت مشخص نیست که ارادت آیت الله منتظری نسبت به امام (ره) کمتر از دیگران بود.
کواکبیان با اشاره به پخش سخنان امام خمینی (ره) در خصوص منتظری از صدا و سیما گفت: امام در خصوص انجمن حجتیه صحبتهایی کرده است، چرا در مورد انجمن حجتیه که امروز در حال رخنه است صحبت نمیکنند و سخنان امام را در این خصوص پخش نمی کنند.
در ادامه این نشست سلیمی نمین با طرح این پرسش که چرا بعضی از آقایان دوست ندارند که بحث منتظری در فضای منطقی مطرح شود؟ تصریح کرد: چون مهدی هاشمی نماد قلدری به شمار میرود و پدیدهای بود که جریان چپ در داخل کشور به راه انداخت اکنون باز هم از وی دفاع میشود.
وی افزود: البته بد نیست که گفته شود ما منتظری را در بعد علمی قبول داریم اما آنجا که بحث حمایت وی از مهدی هاشمی مطرح میشود آیت الله منتظری را نقد کنیم.
کواکبیان در ادامه سخنان خود که در خصوص ابعاد شخصیتی امیر کبیر بیان شد، اظهار داشت: امیر کبیر فردی ایرانی و مسلمان بود و در واقع در ایران نمیتوانیم جدا از هویت ایرانی و ارزشهای اسلامی اصلاحات را به پیش ببریم.وی ادامه داد: هر فردی که بخواهد اصلاحات واقعی را به سامان برساند نباید خود را در مقابل اسلام و هویت ایرانی قرار دهد.
کواکبیان با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که بعضی از افراد که ادعای جریان سبز یا اصلاح طلبی دارند این است که بعضی از ارزشهای دینی را زیر سئوال میبردند، تاکید کرد: بنده با سخنان اکبر گنجی موافق نیستم و در واقع بنده نمیتوانم ادعای اصلاح طلبی یا جنبش سبز بودن وی را بپذیرم. زیرا گنجی در خارج از کشور نشسته و حرفهای را برای خود بیان میکند.
نماینده مردم سمنان در خانه ملت با تاکید بر اینکه در طول تاریخ یکساله گذشته ایران هر حرکتی در کشور بدون اسلام به جایی نرسید، گفت: ارزشهای دینی خون و پوست ملت عجین شده است؛ البته ارزشهای دینی، نه ارزشهای من درآوردی.
کواکبیان تصریح کرد: ایرانیان خصوصیات فرهنگی دارند و این فرهنگ و خصوصیات آنها با اسلام عجین شده است.
* سلیمینمین: روشن شدن مرزها مهم است
در ادامه این نشست سلیمی نمین با یادآوری اینکه بحثهایی که اکبر گنجی مطرح میکند در دوران حاکمیت جریان دوم خرداد به صورت گستردهتری مطرح میشد گفت: زمانی که وحی، نبوت و قسمتی از مفاهیم اسلامی زیر سئوال رفت نیز بایستی نسبت به این گونه سخنان مطرح میشد.وی ادامه داد: آیا این درست بود که برای زیاده خواهی خود بسیاری از اصول را به زیر سئوال ببریم.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه انجمن حجتیه مطمئنا مسئله انحرافی به شمار میرود تصریح کرد: اما زمانی که بسیاری از اعتقادات ملت در چارچوب زیاده خواهی به زیر سئوال رفت نیز بایستی واکنشی صورت میگرفت.
سلیمی نمین با تقدیر از صراحت بیان کواکبیان در خصوص اکبر گنجی، اظهار نظر وی در مورد سخنان گنجی را پسندیده دانست و اظهار داشت: شایسته است که این مرز بندیها مشخص شود و در این زمان ما بر اساس اصول بهتر با هم سخن بگوییم.
در ادامه جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی انجام شد
یکی از دانشجویان خطاب کواکبیان گفت چرا جنبش شما اصرار دارد اصلاحات خود را مشابه اصلاحات امیر کبیر نشان دهد. در کدام دولت رشوه گیری بیشتر از دولت های دیگر بود، به رشد اقتصادی امیر کبیر اشاره کردید در کجای دولت خاتمی کلنگ پتروشیمی که حیاتی است زده شد آقای خاتمی اصلاح طلب تر هستند یا امیر کبیر
کواکبیان پاسخ داد: در مورد فساد اداری درجه بندی نمی شود کرد و نمی شود گفت الان اینطور نیست اما در مقایسه خاتمی و امیر کبیر باید بگویم فضاها فرق کرده اما امیر کبیر در دوره استبداد نخست وزیر است ولی خاتمی در دوره حاکمیت دینی. ولی امیر کبیر در آن شرایط کار خود را به خوبی انجام داد و خاتمی هم کار خود را انجام داد ولی می توانست بهتر باشد.
در ادامه دانشجوی دیگری بالای سن رفت و گفت: ما به این جلسات می آیم تا ببینیم چه می شود و چیز یاد بگیریم اما چرا همیشه یک گروه خود را طرف حق می دانند و سوال می پرسند و گروه دیگر در موضع جوابند از کسی سوال ندارم و پایین آمد.
کواکبیان گفت: ظاهرا منظورشان سلیمی نمین بود و من هم می گویم: خیلی باحالید!
سلیمی نمین گفت: ایشان یاور پیدا کردند اما همین که بر یافته های کلیشه ای شما خدشه وارد شود و مجبور شوید مطالعه کنید دستاورد این جلسه ها است.
دانشجوی دیگری بالای سن آمد و گفت: در این گونه جلسه ها عدالت رسانه ای لحاظ نمی شود و مثلا فرکانس صدای سلیمی نمین بالاتر برده شده بود و این عدالت نیست.
کواکبیان گفت البته صدای من بلندتر است و از این نظر بی عدالتی نشده است.
دانشجوی دیگری به روی سن آمد و خطاب به کواکبیان گفت: شما که خود را مصلح می دانید نظرتان را در مورد محاکمه فرزندان هاشمی بگویید و اگر پاسختان مثبت باشد آن وقت ما هم می گوییم که شما خیلی باحالید.
کواکبیان گفت: تشکر می کنم که با ادبیات خودم صحبت کردید عدالت باید رعایت شود و برای هیچ کس هم فرقی نمی کند ولی باید همه جانبه فکر کنیم ودرباره همه عدالت رعایت شود.
کواکبیان گفت: گر حکم شود که مست گیرند، در شهر هر آنچه گیرند.
سلیمی نمین خطاب به کواکبیان گفت: بالاخره این که می گویید همه مست هستند لوث کردن مطلب است و باید از جایی شروع شود.